Niels van Iwaarden

Manager Het Nutshuis
Niels van Iwaarden Fonds 1818 Het Nutshuis

Werkdagen

Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag om de week.

Maak kennis met Niels

Een doener, probleemoplosser en snelle schakelaar. Maar wel één die op en top gastvrij is, met iedereen een praatje maakt en oog heeft voor elk detail. Dat is Niels van Iwaarden. Als manager van Het Nutshuis komt die combinatie van strakke focus en vrolijke ontspanning uitstekend van pas. “Op die manier kan ik de bezoekers en huurders optimaal laten genieten van ons prachtige pand.”

De ouders van Niels hebben binnenkort iets te vieren. Voor hen geen restaurant of cateraar, zij weten heel goed wat ze willen: hun zoon moet komen koken. “In mijn hoofd borrelen de ideeën voor gerechtjes al lekker”, vertelt Niels. “Ik denk dan aan verschillende dingen die ik door de jaren heen heb gemaakt en hoe ik die op een goede manier zou kunnen mixen.”

Bij familie en vrienden krijgt Niels’ grote passie nog altijd een plek, maar in zijn werk heeft de geschoolde kok er jaren geleden al afstand van genomen. “Het was ontzettend leuk en leerzaam om als kok in verschillende restaurants te werken, zoals het Circustheater in Scheveningen en bij Robert Kranenborg. Maar ik miste ook het contact met mensen buíten de keuken.” 

Regelgenen

Nadat Niels uit de professionele keuken was gestapt, vond hij die contacten volop in nieuwe, ondernemende en ambitieuze horecaprojecten. Hij regelde een tijd lang de catering voor topkok Herman den Blijker, faciliteerde alle Nederlandse bedrijven op megagrote, internationale foodbeurzen in onder andere Keulen en Parijs en hielp mee met het opzetten van een uitzendbureau voor horecapersoneel. 

“In die tijd schakelde je een cateringbedrijf vaak alleen in voor het eten en de spullen. Met dit bedrijf konden we ook de bediening erbij leveren: de opbouw, de aankleding, de soms verse bereiding, het uitserveren. We hadden grote klussen door het hele land, van het Haagse Catshuis en de Ridderzaal tot de Amsterdamse Nieuwe Kerk en de Rotterdamse Van Nelle Fabriek. Met vijftien man personeel ging ik zelf mee als party manager. Het was hard werken, maar ik heb in die jaren ontdekt dat het regelen en organiseren echt in mijn DNA zit. Het geeft me enorm veel voldoening en energie om dingen tot in de puntjes te verzorgen. Alles goed regelen en altijd gastvrij zijn, dat zijn voor mij de belangrijkste pijlers van het werk dat ik deed – en doe.”

Gastvrijheid in de praktijk

Terwijl Niels in de Bankhal verder praat over wat die gastvrijheid voor hem precies betekent, kunnen we dat meteen in de praktijk zien. Een vrouw komt Het Nutshuis in met een grote doos. Niels springt op om de zware, glazen entreedeur voor haar open te doen. “Hee wat goed dat je er bent, super dat je helemaal speciaal hier naartoe bent gereden. Geef mij de doos en kom: ik laat je even snel zien hoe mooi het wordt.”   

“Ze heeft de lampen gebracht voor onze nieuwe verlichting”, vertelt Niels als hij even later met net zoveel energie weer gaat zitten als hij was opgesprongen. “Waar waren we gebleven? Oh ja, gastvrij zijn.” 

Van Humanity House naar Het Nutshuis 

Op die gastvrijheid werd ook een groot beroep gedaan in zijn baan bij het Humanity House in Den Haag, waar Niels na zijn cateringavonturen zeven jaar werkte als facilitair manager. Maar er kwamen meer kwaliteiten bij deze functie kijken én Niels stapte een heel nieuwe wereld binnen. 

“Bij het Humanity House in Den Haag, inmiddels overgegaan in het Humanity House Fonds, werkte ik voor het eerst voor een maatschappelijke organisatie. Ik heb destijds de commerciële kant opgezet. Er was een mooi pand met veel mogelijkheden, maar geen inkomstenbron. We zijn toen met zaalverhuur begonnen. Het was heel leuk om met een zakelijke bril op betrokken te zijn bij een organisatie die wil bijdragen aan een betere wereld.” 

De stap naar Het Nutshuis in 2018 was vervolgens klein, zowel werkinhoudelijk als in afstand. Een paar honderd meter verderop, op de Haagse Riviervismarkt, kon Het Nutshuis Niels’ kennis en ervaring goed gebruiken bij het professionaliseren van de facilitaire afdeling. In het begin was hij voor twee dagen in de week gedetacheerd door het Humanity House, inmiddels is hij de vaste, fulltime manager. 

“De maatschappelijke betrokkenheid van onze vaste huurders motiveert me extra om alles goed voor hen te regelen.”

Een betrokken team

Ook in Het Nutshuis, met Fonds 1818 als Niels’ werkgever en uiteenlopende maatschappelijke organisaties als vaste huurders, wordt gewerkt aan een betere samenleving. “Het is heel inspirerend om me te bewegen tussen de organisaties en mensen die goed willen doen. Het motiveert me extra om iedereen zich prettig te laten voelen in het pand.”

Met iedereen bedoelt Niels ook zijn eigen team, horecapartner Café Soof en alle externe krachten die voor het gebouw werken. “Als je mensen op hun gemak kan stellen, dan haal je het beste in ze naar boven. In mijn vaste team zijn die inzet en betrokkenheid van nature aanwezig, het werkt ontzettend fijn dat we ons allemaal heel verantwoordelijk voelen voor dit prachtige pand en alles wat erin gebeurt. Dat gevoel proberen we ook over te dragen op de externe krachten waarvan er een aantal zeer regelmatig terugkeert. Van de schilder en de timmerman tot de loodgieter: ze maken allemaal deel uit van Het Nutshuis en het is natuurlijk heel fijn als ze dat zelf ook zo voelen.” 

Alsof het je eigen huis is

“Voor mij is het heel duidelijk”, vervolgt Niels. “Ik beweeg me in Het Nutshuis alsof het mijn eigen huis is. Zo voelt het echt. Ik stoor me eraan als dingen niet op orde zijn, en als iemand iets zou slopen, dan raakt me dat persoonlijk.”

Niels is zich ervan bewust dat hij met deze houding ook veel van zichzelf vraagt. “Ik draag toch altijd nog die kok in me mee voor wie gold: je bent zo goed als je laatste gerecht. Wat kunnen we verzinnen om het nóg beter te maken? Die vraag stel ik mezelf zeer regelmatig. De keerzijde van die ambitie is dat ik nooit rust heb. Maar ik moet zeggen: de laatste jaren gaat dat wel beter en kan ik ook dingen loslaten. Vroeger bleef ik maar doorgaan en doorgaan. Sinds ik een gezin met twee dochters heb, is er meer rust.” 

Niels glimlacht: “Terwijl ik dit zeg, zie ik mijn vrouw al met haar hoofd schudden. Want eerlijk gezegd kan ik ook thuis maar moeilijk stilzitten en wil ik altijd iets om handen hebben. Ben ik niet aan het koken, dan ben ik wel aan het klussen.” 

Een Koninklijk zijpaadje 

Tot slot: er is iets waar Niels wel tijd voor blijft maken en dat is een bijzondere functie. Hij is één van de burgerlakeien voor het Koninklijk Huis. “Jaren geleden werkte ik met een jongen die ging solliciteren, en werd aangenomen, als zilvermeester van het Koninklijk Huis. Hij wees me op de functie van ambulant lakei. Ongeveer vijf keer per jaar mag ik deze rol aannemen, vooral bij staatsbanketten en diners met het corps diplomatique. Maar ik werd ook ingezet bij het 80-jarig verjaardagsfeest van prinses Beatrix en bij de verjaardag van prinses Amalia. Het is een fascinerende wereld om af en toe in te stappen.”