Maatschappelijke matchmaking door MBO71

Maatschappelijke matchmaking door MBO71

Steeds meer bedrijven in Nederland willen verantwoord ondernemen. Steeds meer maatschappelijke organisaties, zoals verenigingen en stichtingen, hebben moeite om de mankracht, gelden en middelen bij elkaar te krijgen die ze nodig hebben. Hoog tijd om de twee werelden samen te brengen. In oktober 2019 was de lancering van MBO71, een bemiddelaar tussen het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in de regio Leiden. “Wij stimuleren organisaties na te denken over wat ze echt nodig hebben en deze hulpvraag concreet te maken. Tegelijkertijd activeren wij bedrijven toe te treden als betrokken ondernemers.” Aldus Tamara van Dijk, projectleider van MBO71.

 

Het eerste deel van de naam MBO71 staat voor Maatschappelijk Bewust Ondernemen, het getal verwijst naar het netnummer van Leiden en omgeving waar MBO71 actief is. Samen met initiatiefnemer Kirsten Zitman, manager bij vrijwilligersbemiddelaar i-doe, gaan Tamara van Dijk en haar partners Stichting Present Leiden en SPARK MVO actief aan de slag om bedrijven en organisaties aan elkaar te koppelen.

 

Verder kijken dan geld
MBO71 is zowel online als offline actief. Eén van de online middelen is het Beursplein. Op de website kunnen maatschappelijke organisaties hun hulpvragen stellen aan bedrijven die op zoek zijn naar voor hen passende verzoeken. De vragen variëren van advies voor een social mediastrategie en het zoeken naar een ruimte voor workshops tot een oproep voor sociale teamactiviteiten. Offline treedt MBO71 op als bemiddelaar en begeleider, bijvoorbeeld tijdens inspiratiesessies.

 

Tamara: “Door de organisaties de hulpvragen te laten formuleren en posten op het online Beursplein, stimuleren we hen direct om goed na te denken over wat ze nodig hebben. Vaak is de eerste gedachte: geld. Maar dan vraag je verder en blijkt een buurthuis bijvoorbeeld een huiskamer te willen verven. Dan heb je dus verf nodig. Als je specifiek om verf vraagt, speel je je direct in de kijker van een verf- of klusbedrijf en weet je zelf ook welke bedrijven je kunt benaderen voor ondersteuning. Een bedrijf haalt op zijn beurt weer voldoening uit het feit dat het kan helpen met eigen materialen. Die betrokkenheid  zorgt voor echte verbinding.”

 

Team-uitje: sla het karten eens over
MBO71 geeft niet alleen adviezen aan de maatschappelijke organisaties, maar ook aan de bedrijven die graag sociaal willen ondernemen. “Het jaarlijkse teamuitje met het personeel is een mooi startpunt. Ga eens niet karten of lasergamen, maar help met alle collega’s een middagje mee bij de Voedselbank of een ouderenproject”, zegt Tamara. “Vanuit die bewustwording kun je verdere stappen zetten. Wat kan jouw bedrijf nog meer bijdragen? Met een beetje geluk wakkert het ook de ambitie van bepaalde medewerkers aan om zelf als vrijwilliger aan de slag te gaan.”

 

Match: Vitalis en Kidsproof
Een ultieme situatie ontstaat wanneer een bedrijf een maatschappelijke organisatie als partner omarmt. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Stichting Vitalis en Kidsproof. Met het programma Vitalismaatjes koppelt de stichting kwetsbare kinderen aan een volwassen vrijwilliger die de kinderen een leuke dag bezorgt. Kidsproof – een populair platform waar je als ouders terechtkunt voor leuke tips voor uitjes met je kinderen – benadert dankzij de bemiddeling door MBO71 nu actief haar netwerk om een bijdrage te leveren aan Vitalis en een dagactiviteit beschikbaar te stellen. Tamara: “dat kunnen entreekaartjes voor een bowlingbaan zijn, maar bijvoorbeeld ook soep met een broodje vanuit een kindvriendelijk restaurant uit de regio”.

 

Wilt u meer weten over de missie en werkwijze van MBO71? Neem dan eens een kijkje op de MBO71-site en het Beursplein.

 

Foto van project Vitalismaatjes.

U bent hier