WeekendKlas Leiden

Hoe druk Harriette Verwey het ook heeft, voor de leerlingen van  WeekendKlas Leiden maakt ze tijd. De cardioloog van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) weet als geen ander hoe belangrijk rolmodellen zijn voor het toekomstperspectief van kinderen.

 Alleen al het feit dat zij, als zwarte Surinaamse vrouw, een witte doktersjas draagt, is een eye opener. “Ze zien dat er van alles mogelijk is, óók als je ouders een andere culturele achtergrond hebben en misschien niet hebben gestudeerd.” Harriette Verwey groeide op in Suriname. “Mijn ouders hebben niet de kans gehad om verder te leren. Maar ze gunden dat hun acht kinderen wel. We hebben allemaal een hogere beroeps- of universitaire opleiding gedaan. Ik wilde altijd al graag voor zieke mensen zorgen. Het lag gezien mijn achtergrond meer voor de hand dat ik verpleegkundige zou worden. Maar mijn vader zei: ‘jij wordt geen zuster, je wordt dokter!’. Dat hij in mij geloofde, heeft me ontzettend geholpen. Maar niet alle ouders zijn in staat om hun kinderen zo te kunnen ondersteunen. Daarom is het belangrijk dat er initiatieven zijn als WeekendKlas van JES Rijnland. Een organisatie die ik een warm hart toedraag.”

Harriette Verwey is als gastdocent vanaf het begin – vijf jaar geleden – betrokken bij WeekendKlas. Het initiatief is bedoeld voor ambitieuze en nieuwsgierige leerlingen van groep zeven tot en met de brugklas. “Elke zondag hebben de leerlingen les van gastdocenten. Dat zijn professionals die zich als vrijwilliger inzetten”, vertelt Carolien de Groot van JES Rijnland. Het lesprogramma is aanvullend en verrijkend. “Kinderen worden dus niet bijgespijkerd in taal of rekenen, maar maken bij WeekendKlas kennis met diverse vakgebieden en beroepsgroepen. Van astronoom tot bakker en van cardioloog tot zelfstandig ondernemer. De kinderen ervaren waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Zij ontdekken hun talent en verbreden hun perspectief op de toekomst en maken hun wereld groter”, aldus De Groot. Door mee te lopen met professionals, komen ze er ook achter dat je niet zomaar dokter of advocaat wordt. “Ze zien dat je er hard voor moet werken.”

Eén zondag per jaar komen de leerlingen een dag kijken bij het LUMC. Dan vertelt Harriette Verwey over haar werk als cardioloog. “Ik laat ze een echo van het hart zien. Het maakt veel indruk op ze als ze zien hoe het hart klopt en hoe het bloed stroomt. Dat dat allemaal in hun eigen lichaam ook gebeurt. Ze mogen ook altijd een patiënt interviewen. Het is een leuke, afwisselende dag. Ook wel een hele organisatie want er lopen dan twintig tot dertig kinderen op high care afdelingen van het ziekenhuis.” Dat vergt extra inzet van onder meer de beveiliging van het ziekenhuis. “Die collega’s zijn zó enthousiast dat ze zelf een rondleiding hebben bedacht om aan de leerlingen te laten zien wat er allemaal bij de beveiliging van een ziekenhuis komt kijken. Ze gaan het dak op om te zien waar de helikopters landen.” Harriette Verwey vindt zelf natuurlijk dat ze het mooiste vak van de wereld heeft en kan daar mooi over vertellen. Sommige leerlingen worden daardoor zó enthousiast dat ze zelf arts willen worden. “Laatst was ik op de markt en toen kwam er een WeekendKlas leerling op me af, die zei dat hij medicijnen wilde studeren. Dat is natuurlijk heel leuk, maar niet de reden waarom ik dit doe. Ze hoeven van mij niet allemaal dokter te worden. Het gaat er mij erom dat ze hun talenten kunnen ontwikkelen, dat ze durven dromen en kunnen worden wie ze zijn.”


Artikel uit het Magazine 2016 #1Van achterstand naar voorsprong
Ieder kwartaal verschijnt het Fonds 1818 Magazine. Een abonnement is gratis.

131 602
2016
JES Rijnland
Leiden
Educatie

U bent hier

Deel met: