Theatergroep Playback

Toneelstuk zet scholieren aan het denken over geldzaken

Voorkomen is beter dan genezen. Dat gaat zeker op in het geval van schuldenproblematiek. Daarom steunt Fonds 1818 Stichting Theatergroep PlayBack, dat geldzaken met scholieren bespreekt aan de hand van een toneelvoorstelling.

Een housemix dreunt door het theater van Limes Praktijkonderwijs in Katwijk Aan Zee. Het begin van de voorstelling ‘Rijk’ van Theatergroep PlayBack, afgestemd op de leeftijd en het opleidingsniveau van de ruim vijftig scholieren in de zaalOp het toneel stellen de personages zich aan hen voor: Mick bezorgt folders, Raf heeft een scooter, Kelsey houdt van shoppen en make-up, Sara’s hobby is voetbal en Jamie… de ouders van Jamie zijn gescheiden, haar moeder kan zich even geen zakgeld ‘permitteren’, ze heeft geen geld voor de McDonalds en haar pinpas blijkt het in de H&M niet te doen.

Herkenning
Merkkleding, happy meals, Iphones. Dat zijn zaken waaraan jongeren in het toneelstuk geld uitgeven. In de zaal klinkt gegiebel, veel gegiebel. Een teken van herkenning. Dat is de bedoeling, vertelt Yvonne Vlijm van PlayBack: “We gebruiken humorvol theater om gedrag inzichtelijk te maken, als smeermiddel om het gesprek aan te gaan over beladen onderwerpen. Deze voorstelling laat zien hoe financiële verschillen onder jongeren hun positie in de groep kunnen bepalen. Het is makkelijker om aan de hand van de personages naar je eigen gedrag te kijken.” Dat blijkt ook tijdens het nagesprek. Op de vraag of geld uitgeven leuk is, reageren de meeste scholieren instemmend. “Als je mee gaat shoppen en je kunt niets kopen, dat is toch saai”, aldus Amira. Geld opzij zetten blijkt moeilijk: “Dan ben ik ergens voor aan het sparen, maar zie ik opeens iets anders dat ik wil…”

Serieus onderwerp
De scholieren joelen, lachen, praten door elkaar. Acteur Dries Alkemade roept ze tot de orde: “1 op de 5 mensen in Nederland leeft onder de armoedegrens. Dit is een een serieus onderwerp waarover we praten.” Hij vraagt het publiek wat ze ervan vindt dat Jamie zelf meegebrachte ontbijtkoek eet in de McDonalds. “Dat kan toch echt niet?!”, gilt Amira door de zaal. Dat vinden de klasgenoten van Jamie ook. Tijdens het toneelstuk sporen ze haar aan geld te lenen om ook een hamburger te kunnen kopen. Na afloop van de voorstelling worden de scholieren gevraagd op het podium aan de personages te vertellen wat zij van hun gedrag vinden. Tristan zegt tegen Jamie dat ze “er gewoon schijt aan moet hebben” wat anderen zeggen. En tegen hen: “Laat haar lekker.” Tegen vrienden moet je eerlijk kunnen zijn of je wel of niet geld hebt, concludeert het publiek.

Handvatten
Theatergroep PlayBack voert al vijf jaar voorstellingen op rond het thema geld. Ruim 750 voorstellingen per jaar, meerdere per school. “Ruim zeventig procent van de scholen boekt opnieuw een voorstelling”, aldus zakelijk leider Merel van Ekdom. “We maken gebruik van de wetenschappelijke kennis van Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting. De ruim dertig acteurs krijgen een interne training.” Onder hen Dries Alkemade: “Het was vandaag best een pittige zaal. Maar we zijn dramadocenten, dus hebben ook een pedagogische achtergrond. Het is makkelijker om na te denken over sociale situaties als je het voor je ziet. Raf, het personage dat ik speel, is een type dat jongeren herkennen. Volgens mij hebben ze nagedacht en op z’n minst een paar handvatten meegekregen. Het zal wel beklijven.”

Meer informatie: tgplayback.nl

 

U bent hier

Deel met: